Isnin, 8 Mac 2010

Sedikit Tentang TURBO

VRROOOOOMMMMMMMM PISSHHH!! VRROOOOOOMMMM CHINGG!!

"kete turbo la!"
"turbo tu ape?"
" turbo tu laju la!"



Pernah dengar bunyi pelik seperti di atas? atau perbualan pelik seperti di atas? apa itu turbo? mari kita kaji balik...


Dicipta pada tahun 1920an oleh orang Switzerland untuk kapal terbangnya. dan mula ditunakan dalam teknologi kereta pada tahun 1960an dan muncul dalam sukan Rally oleh SAAB, BMW, dan MITSUBISHI. Turbo adalah sebuah induksi paksaan (Forced induction) yang memaksa angin untuk masuk ke dalam kebuk pembakaran (combustion chamber) dengan mengecas udara diluar.


Bagaimana ia berfungsi? Turbine (turbo) diletakkan pada bahagian paip ekzos di hadapan enjin yang dipanggil Extractor/outlet manifold. turbine adalah sejenis kipas yang mempunyai bilah di bahagian kiri dan kanannya. apabila angin ekzos dihembuskan, ia akan menggerakkan bilah pada bahagian kiri dan secara tak lansung bilah pada bahagian kanan turut berputar. ini menyebabkan bilah di bahagian kanan akan menyedut udara luar memaksa angin untuk masuk ke ruang pembakaran dengan kuantiti yang lebih banyak.


Kebaikan turbo? Turbocharged sepatutnya lebih jimat dan menawarkan kuasa kuda lebih 30% dari asal. tetapi bergantung kepada setting dan tuning enjin anda. Mengapa ia lebih jimat? Kerana turbo mengitar semula momentum angin yang dikeluarkan oleh ekzos dan memberi bantuan untuk ruang pembakaran bernafas dengan lebih lancar.


Apa maksud ruang pembakaran bernafas dengan lebih lancar? Enjin tanpa turbo atau NA (naturally aspirated) engine mampu menghasilkan Volumetric Efficiency (VE) sebanyak 70% sahaja. VE ini adalah kuasa sedutan angin oleh piston.

Misalnya jika anda mempunyai botol air 500ml, anda perlu isikan air ke dalam botol menggunakan mulut anda. Dan anda hanya mampu mengisi separuh dari botol berkenaan dengan sekali sedutan air ke dalam mulut. ini bermakna VE anda adalah 50%. sahaja.

Sebuah enjin NA yang dihasilkan untuk perlumbaan pun sukar mendapat VE sehingga 100%, tetapi sebuah enjin turbo yang biasa mampu memberi VE sehingga 120% dari yang diperlukan. Ini membuatkan enjin turbo lebih efisyen dan menjimatkan.


Walaubagaimanapun, enjin dengan turbo yang diubahsuai tidak tahan lasak. ini kerana enjin terpaksa menahan tekanan udara lebih tinggi dari yang sepatutnya. dan penggunaan minyak yang dikawal oleh sensor akan menyembur minyak lebih banyak jika kapasiti udara semakin banyak masuk. semasa valve overlap (keadaan di mana valve intake dan outlet terbuka) banyak campuran angin dan minyak yang disembur tidak sempat terbakar dan dibazirkan begitu sahaja. Turbine jenis biasa selain ballbearing juga tidak tahan lasak. ia mudah panas dan tidak tahan halaju tinggi.


BOLT ON TURBO? mungkin anda selalu dengar perkataan ini. apat itu BOT? BOT adalah modifikasi enjin biasa dengan memasukkan sistem turbo. Dengan tuning yang cermat dan teratur, enjin biasa mampu mendapat kuasa kuda yang tinggi dan lebih efisyen. Kos pemasangan juga mampu mencecah RM2000 utk barang 2nd hand. Manakala kos untuk barang baru boleh mencecah sehingga RM4000. jadi anda fikirlah adakah ia berbaloi? Sistem BOT juga tidak disarankan menggunakan turbine yang besar, kerana enjin NA mempunyai piston high compression. jika ruang pembakaran anda mampu menerima VE sejumlah 80% tetapi tiba2 ia menerima 100%, ini sangat merbahaya kepada enjin anda. Kereta yg sgt tinggi compression seperti vtec juga tidak disarankan menggunakan BOT. tetapi pada mereka yang tahu apa yang mereka buat, dipersilakan kerana kosnya mungkin lebih mahal dari biasa. Sistem ECU (electronic control unit) juga perlu diubahsuai untuk membiasakan sistem enjin adan dengan penambahan baru. tetapi siste BOT biasa tidak perlu pengubahsuaian ini.


Keburukan? Kereta jenis turbo ini tidak boleh dikendali terlalu lasak lagi2 jika diubahsuai. Kuasanya yang sukar dikawal akibat Turbo lag akan mengakibatkan anda hilang kawalan. turbo lag adalah satu kejadian di mana anda telah menekan pedal meminta kuasa pada enjin anda tetapi kuasa itu lambat sampai dan apabila ia sampai ia terlalu kuat untuk anda kendali. turbo biasa juga tidak tahan High revving iaitu rev enjin yang tinggi.


bunyi bunyian aneh seperi PISSHHH!!! CHINGG!! itu datangnya dari blow off valve. blow off valve berfungsi untuk melepaskan angin berlebihan yang ditarik oleh turbine. bunyi itu bertujuan untuk menarik minat pembeli dan tidak dipaksa penggunaannya.


intercooler adalah penyejuk angin yang disedut turbine. saiz besar bukan lambang kekuatan sesebuah enjin. tetapi yang penting adalah tuning enjin anda.

9 comments:

Tanpa Nama berkata...

awak belum tahu sepenuhnya berkenaan enjin turbo......

Azwenger berkata...

boleh x nk copy letak kat blog saya???

ANALYZER berkata...

salam,yang ni cuma basic saje...pengenalan..
kalo nak tahu lebih advance kene la timba ilmu dari mekanik2 turbo ni...

ANALYZER berkata...

Azwenger,silakan copy...
tiada masaalah pon..time kasih sbb sudi datang :)

SkyJuicee berkata...

thank u...
time kasih bebanyok.......

minat keta tp xdak duit berkata...

minat nk pakai keta yg ada turbo tp xda duit...hehe..sini ada sdikit persoalan..n/a tu enjin asal mmg turbo la kn?contoh mcm enjin asal mira L2,L2S & L5 kn?adakah sesuai utk enjin2 yg dinyatakan td tu digunakan BOT?sekian

sea gypsy berkata...

turbine + blower = turbo

Tanpa Nama berkata...

Biasa brape kos utk settle kn turbo ni?

mohd aliff mudin berkata...

N/a engine tu mksudnyer engine standard ar...Bot ni mksudnyer, enjin standard tu bg sumbat masuk turbo n kit2 dier...

Catat Ulasan