Isnin, 8 Mac 2010

ANTILAG TURBO SYSTEM

sistem antilag biasanya digunakan dalam perlumbaan Rally. Antilag turbo berfungsi untuk menyekat kuasa kuda yang tiba2 datang. Dalam perlumbaan, turbo lag sangat bahaya terutama ketika selekoh. bayangkan anda sedang mengambil selekoh dengan laju, kereta anda hampir hilang geseran dan membawa anda ke tepi jalan, anda perlukan kuasa kereta anda untuk membawa kereta anda kembali ke landasan tetapi ia gagal memberi kuasa yang anda minta. Secara tiba2 satu kuasa yang sangat kuat menolak kereta anda dan ini boleh membuatkan anda hilang kawalan dalam keadaan laju di selekoh.

Dalam perlumbaan di litar, anda mungkin selamat. Dalam rally? anda mungkin berpeluang mencium pokok ataupun membuat terjunan bebas bersama kereta anda ke dalam gaung.

Sistem antilag akan me'retard' 'ignition timing' anda dan memberhentikan percikan api dari spark plug buat sementara waktu ketika anda tidak menekan pedal minyak. Tetapi ruang pembakaran sentiasa terbuka dan ini membuatkan campuran yang tidak terbakar terus berlalu di dalam enjin anda. Dan bila anda menekan pedal minyak anda, satu letupan besar akan berlaku pada extractor/exhaust manifold kereta berkenaan. Kereta anda tidak mengalami sebarang Lag tetapi dua atau tiga bunyi letupan yang sangat kuat akan berlaku setiap kali anda melepas dan menekan kembali pedal minyak.


walaubagaimanapun sistem ini tidak sesuai digunakan untuk perjalanan yang jauh. mungkin sepanjang 50-100km memandangkan ia akan merosakkan exhaust manifold atau enjin anda. Suhu turbine anda juga akan meningkat tinggi sehingga 1000 darjah selsius (turbine merah menyala). Engine breaking juga dikurangkan dan enjin anda akan memberi boost pada waktu idle.

0 comments:

Catat Ulasan